Tip van de week

Tips om stralingsbelasting in eigen omgeving te verminderen
 
12 - Reizen per auto, bus of trein
- Auto: een oude(re) auto met dieselmotor (bouwjaar v˛˛r 2000) zal (vanwege afwezigheid van allerlei stralende elektronica) de minste belasting geven. Gebruik in de auto géén mobiel, Wi-Fi of blue tooth vanwege het 'kooi van Faraday effect' (constructie van de auto zal uittreden van zendsignalen moeilijk maken en belasting versterken). 
- Bus: afhankelijk van het soort aandrijving (diesel, aardgas of elektrisch) zitplaats bepalen (meestal in het midden, tussen de chauffeursplaats en de -vaak achterin gelegen- motor in).
- Trein: zie Bus boven. Vermijd de Wi-Fi coupe en neem afstand van de (vaak 'fluitende') regelkasten. Ook hier is het midden van het treinstel vaak de beste plaats. 
 
11 - Draadloze huistelefoon ('DECT' telefoon) - vanwege de zeer sterke en voortdurende straling van dit type toestel (24u per dag ongeacht belgedrag) zo snel mogelijk wegdoen en vervangen door een ouderwetse telefoon 'aan een draad'. Als persé gewandeld moet worden met de telefoon, schaf dan een Eco-Dect-PLUS toestel aan. Dit type straalt alleen als er gebeld wordt. Overweeg een soortgelijk toestel voor de buren aan te schaffen en vertel over de eigen gevoeligheid! 
 
10 - Balans ventilatie - wordt door EHS'ers over het algemeen als zeer hinderlijk ervaren omdat er geen 'nulstand' beschikbaar is (ventilator kan niet uitgeschakeld worden). Als optie kan de stekker van de ventilator (indien aanwezig) worden losgetrokken, maar dan moet dagelijks handmatig goed geventileerd worden. Eventueel kan een elektro-installateur een 'uit-stand' realiseren.   
 
9 - Metalen apparaten (w.o. metalen staande en hangende schemerlampen) zijn veel beter te 'verdragen' (veel lager elektrische veld) als zij zijn voorzien van een geaard snoer en aangesloten op een geaard stopcontact. 
 
8 - Sluit apparatuur met een geaarde ('dikke') stekker aan op een geaard stopcontact. Hiermee worden elektrische velden die ontstaan rondom deze apparaten afgevoerd naar de aarde en zullen de apparaten 'rustiger' aanvoelen.
 
7 - Zet Wi-Fi 's nachts helemaal uit. Gebruik een tijdschakelaar. Nog beter: gebruik weer een ouderwetse netwerkkabel zodat de Wi-Fi ook overdag uit kan. Denk ook aan andere apparaten met Wi-Fi, zoals spelcomputers, (Apple) TV box, (notepad) computers, mobiele telefoons, nieuwste generatie omvormers van zonnepanelen, nieuwste generatie CV ketels, slimme kamerthermostaten.  
 
6 - Mijd openbare ruimten met Wi-Fi. Alhoewel dit in stedelijke gebieden een bijna onmogelijke opdracht is, valt hier veel te winnen. Elke smartphone geeft globaal aan hoeveel Wi-Fi access points er zijn. Probeer aan de hand van deze gegevens keuzes te maken m.b.t. woon-, werk- en winkelgebieden. Pas het voorzorgsprincipe toe want: hoge belasting voor lange(re) tijd is gelijk aan groot gezondheidseffect!
 
5 - Zet mobiel niet voortdurend op de 'Data' stand, maar alleen als je b.v. je mail wilt ophalen of bestanden wilt bijwerken; Zet Wi-Fi en Bluetooth standaard uit (alleen aan wanneer écht nodig); gebruik 3G i.p.v. 4G; gebruik vliegtuigmodus;
Vraag jezelf af of je wel de hele dag bereikbaar wilt zijn ('slaaf van je telefoon') of zelf de controle over je leven (terug) wilt.
Achtergrond: met bovengenoemde tips is stralingsbelasting sterk terug te dringen evenals de hierbij gepaard gaande stress symptomen (opgejaagdheid, rusteloosheid, gebrek aan concentratie, vage klachten).

4 - 's Avonds tijdig stoppen met TV kijken / computerwerken / Smartphone gebruik. 
Achtergrond: niet alleen zorgen de programma's en apps voor veel prikkels, ook is het licht dat van de schermen afstraalt niet bevorderlijk voor een goede nachtrust, integendeel. Moderne schermen produceren een flinke hoeveelheid blauw licht dat de aanmaak van het hormoon melatonine verstoort. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het slaperig worden en verstoring hiervan onderdrukt de natuurlijke slaapprocessen.
 
3 - Gedurende de nacht de elektriciteitsgroep van de slaapkamer en (indien van toepassing) de onderliggende kamer uitzetten.
Achtergrond: een goede nachtrust is essentieel bij het verwerken van de dagelijkse stress. Helaas is dit bij de meeste mensen niet mogelijk vanwege een overdaad aan EMV (Elektro Magnetische velden) veroorzaakt door kabels en leidingen in vloeren en wanden. Neem voor minstens 2 weken de proef op de som en schakel de betreffende elektriciteitsgroepen in de meterkast 's nachts uit en ervaar het resultaat. N.B: zorg er voor dat dit niet ten koste gaat van koel- en vrieskast of CV ketel (gebruik hiervoor evt. een verlengsnoer vanaf een andere groep). Bij een positief slaapresultaat is het te overwegen via een intelligente methode het uitschakelproces automatisch te laten verlopen (d.m.v. een zogenaamde 'net-vrij schakelaar' - e-installateur vereist).

TIP: zorg bij dit proces voor een wekker op batterijen en een zaklamp naast het bed voor licht bij evt. nachtelijke toiletgang.
 
2 - Géén elektrische apparaten op de slaapkamer.
Achtergrond: Alle elektrische apparaten (inclusief bed verwarming, bed verstelling) zijn bronnen van elektrische en magnetische velden. Deze velden hebben invloed (door aankoppeling op het lichaam) op onze biologische lichaamsprocessen en dat kan resulteren in een mindere of verstoorde nachtrust. De praktijk leert dat de meeste mensen in een ongunstige EMV (Elektro Magnetische velden) omgeving slapen (!) en dat actie op dit punt goede resultaten oplevert.

TIP: vervang de wekker door een exemplaar op batterijen en zorg er voor dat alle elektrische apparaten (via een schakelbaar stekkerblok) gedurende de nacht zijn uitgeschakeld. Trek desnoods de stekkers los.

TIP: leg een zaklamp op het nachtkastje om, bij nachtelijk toiletbezoek, veilig de weg te kunnen vinden. 
 
Optie: er zijn mogelijkheden om het uitschakelen van elektrische apparaten te automatiseren. Neem contact met ons op voor details!
   
1 - Géén mobiel onder het kussen of vlak naast het bed.
Achtergrond: een mobieltje (ook als deze op stand-by staat) kan een zeer actieve bron van gepulseerde straling zijn. Hoe moderner het mobieltje (smartphones zijn zeer veel actiever dan non-smart telefoons) des te intenser de belasting op de mens. Het aantal communicatie verbindingen tussen de ge´nstalleerde apps en de lokale zendmast(en) kan oplopen tot meer dan 300.000 (!) per etmaal. Omdat het lichaam 's nachts moet uitrusten en de dagelijkse belevenissen moet verwerken, zijn deze stoorzenders ongewenst. Zet het apparaat op de vliegtuigstand of beter helemaal uit. Als je je mobiel als wekker gebruikt: koop een wekkertje op batterijen, vaak voor €10,- lokaal te koop en niet belastend.